rss

NOVÁ AUTA

nová auta | auto novinky | aktuality | zprávy | informace

AutoNewsletter.cz podporuje prodej nových aut


Líbí se Vám tento článek? Podělte se o něj se svými přáteli.

Legenda Volkswagenu slaví 70. let

12.3.2020

Transporter je nejdéle vyráběný lehký užitkový vůz na světě.

Značka Volkswagen Užitkové vozy oslavuje výjimečný rekord: Transporter – alias Bulli, Kombi, VW Bus nebo Microbus – je nejdéle vyráběným užitkovým vozem na světě. Dne 8. března 1950, tedy před 70 lety, sjel z montážní linky závodu Volkswagen ve Wolfsburgu první Transporter. Nesl označení Typ 2, jemuž předcházel jen Typ 1 – VW Brouk. Od té doby na silnice v šesti generacích vyjelo dalších více než 13 milionů vozů kultovní modelové řady. Oslava 70. narozenin slavného vozu se odehraje i v Česku na červnovém Transportersrazu 2020 v pražských Holešovicích. Akce s bohatým kulturním programem proběhne za účasti českého lezce světové úrovně Adama Ondry a dalších známých tváří českého veřejného života.

T1: 1950 až 1967
Volkswagen představil 11. listopadu 1949 novinářům prototyp lehkého skříňového užitkového vozu. Chyběl mu jen název. Už v roce 1949 proto požádal Volkswagen patentový úřad, aby zapsal jako registrovanou značku označení „Bully“. Jenže stejný nápad už dřív měla jiná firma. Přesto si interní označení Volkswagenu Bully – psáno záhy Bulli – našlo cestu mezi veřejnost a neoficiální název Transporteru byl na světě. (Bulli byla zkratka slov BUs, Last-und LIeferwagen. Tedy česky bus, nákladní a rozvážkový vůz.) Dalších více než padesát let ale trvalo, než se automobilce tuto značku podařilo získat. Teprve od roku 2007 tak mohla být každá varianta VW Transporter oficiálně označena názvem, který její fanoušci používali odjakživa.

T2: 1967 až 1979
Byly to divoké časy. V srpnu 1969 ve Woodstocku psali historii hudebníci jako Jimi Hendrix, Joan Baez nebo Bob Dylan. A právě během „tří dnů míru a hudby“ vznikla i nejslavnější fotografie modelu Bulli, nazvaná Flower Power T1 s párem hippies na střeše. Možná právě to byl skutečný začátek éry, kdy se z užitkového vozu stala ikona a životní styl zároveň. V Hannoveru přitom už dva roky z továrních hal vyjížděla druhá generace Transporteru.

T3: 1979 až 1992
Rok 1979 byl svědkem zrození nového modelu Volkswagen T3. Jeho širší karoserie nabízela víc prostoru pro cestující i náklad, aniž by se změnila vnější délka a výška, k čemuž přispíval jednotný koncept s plochým motorem. Z pohledu pohonu byl zlomový rok 1981, kdy se v nabídce poprvé objevil vznětový motor. Nový podvozek kromě toho nabídl jízdní vlastnosti, které se už velmi přiblížily osobním automobilům. VW T3 dosáhl výrazného pokroku například i v oblasti pasivní bezpečnosti.

T4: 1990 až 2003
Rok 1990 přinesl Transporteru zásadní změnu konceptu. Model T4 představoval technickou revoluci. Motory „boxer“ a pohon zadních kol vystřídaly nové, vpředu uložené řadové motory, a později i vidlicové jednotky s velmi úzkým sevřením řad válců (VR). Nově poháněly kola přední nápravy. S přechodem na pohon předních kol se změnilo téměř vše: design, podvozek, motory i nabídka vnitřního prostoru. Jízdní vlastnosti se tak ještě více přiblížily osobním vozům. Příď T4 se prodloužila, což vytvořilo prostor pro čtyř-, pěti-, i šestiválcové motory uložené napříč. Vzrostla tím i úroveň pasivní bezpečnosti.

T5: 2003 až 2015
Pátá generace modelové řady Transporter navázala při premiéře v roce 2003 na koncept svého předchůdce. Díky širší karoserii s čistějšími tvary však model T5 působil výrazně robustněji. Interiér se důsledně podřídil požadavkům na ergonomii, což bylo patrné zejména na pracovišti řidiče. To se kromě podélně a výškově nastavitelného volantu se vyznačovalo novým umístěním řadicí páky ve stylu joysticku na středové konzoly.

T6 a T6.1: 2015 až 2019/od roku 2019
Jako důsledná evoluce svého předchůdce se v roce 2015 prezentoval model T6. Pozornost upoutával novými motory, ještě inteligentnějšími asistenčními systémy a novou škálou informačních a zábavních systémů. Sympatické vzpomínky na první generaci modelu Bulli vyvolávalo dvoubarevné lakování, nabízené na přání. Škála agregátů zahrnovala čtyři nové jednotky TDI a dva motory TSI se systémem start-stop.

Slavit se bude v červnu
Český importér značky Volkswagen Užitkové vozy připomene ve spolupráci s Transporterclubem významné jubileum na červnovém Transportersrazu 2020 v pražských Holešovicích.

Oslav 70. výročí na Transportersrazu 2020 se kromě úspěšného českého lezce Adama Ondry, velkého fanouška kempovacího modelu California, zúčastní mnoho významných osobností, například z oblastí kultury a sportu. Letošní, v pořadí již šestnáctý Transportersraz, se uskuteční 12. až 14. června 2020. Do Prahy se sjedou stovky vozidel modelových řad T1 až T6.1, jejichž majitelé budou mít šanci se zapojit do spanilé jízdy Prahou a užít si velkolepý koncert sedmi kapel na počest legendárního modelu.

Poznámka redakce: Pokud vás zajímají auto novinky, zvýhodněné cenové nabídky nových vozů, nová auta za akční ceny anebo zajímavé marketingové kampaně zaměřené na prodej nových automobilů, doporučujeme vám navštívit stránku nová auta v akci. Hledáte ověřená skladová auta s garantovanými parametry? Navštivte stránku skladové vozy ihned k dodání.

Legenda Volkswagenu slaví 70. let Legenda Volkswagenu slaví 70. let Legenda Volkswagenu slaví 70. let Legenda Volkswagenu slaví 70. let Legenda Volkswagenu slaví 70. let Legenda Volkswagenu slaví 70. let Legenda Volkswagenu slaví 70. let Legenda Volkswagenu slaví 70. let