rss

Elektrifikovaný pohon pro modernizované Rio

26.5.2020

Kia Rio je prvním vozem Kia s benzínovým mild-hybridním pohonem.

Do vysoce konkurenčního automobilového segmentu B značka Kia uvádí modernizovaný model Rio. Čtvrtá generace městského vozu se pro modelový rok 2021 představuje s přepracovaným designem, novými bezpečnostními a informačními technologiemi, které známe spíše z vozů vyšších tříd a zásadně přepracovanou řadou hospodárných pohonných jednotek, včetně premiéry značky Kia - mild-hybridního systému s technologií 48 V poprvé v kombinaci s benzínovým motorem 1,0 T-GDI 88 kW/120 k, jehož součástí je relativně nová inteligentní manuální převodovka (iMT) bez mechanické vazby (clutch-by-wire). Převodovka iMT debutovala minulý měsíc u mild-hybridního motoru modelu XCeed. Varianta elektrifikovaného pohonu Kia Rio je volitelně k dispozici také se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou (DCT). Rio bude v Evropě a České republice uvedeno na trh ve třetím čtvrtletí roku 2020 se sedmiletou tovární zárukou Kia.

„Rio je pro značku Kia v Evropě i celosvětově důležitým vozem a pro řadu řidičů je zároveň pomyslnou vstupní branou ke značce Kia. Modernizovaný model staví na klíčových silných stránkách tohoto vozu – praktičnosti, kvalitě a technologiích – s nově elektrifikovanými pohony, osvěženým designem a vyspělými bezpečnostními a telematickými prvky, kterými se často chlubí vozidla o mnoho tříd výše. Nové Rio je nyní ještě atraktivnější než kdy v minulosti,“ říká Emilio Herrera, COO společnosti Kia Motors Europe.

48 V technologie a modernizované pohonné jednotky
Rio je prvním vozem značky, pod jehož kapotou najdeme benzínové mild-hybridní ústrojí (MHEV). Nové hnací ústrojí s označením EcoDynamics+ kombinuje nový spalovací motor 1,0 litru Smartstream T-GDi (zkr. turbocharged Gasoline Direct injection – přeplňovaný benzínový motor s přímým vstřikováním) se 48V systémem MHEV pro maximální pokles spotřeby paliva s přispěním točivého momentu elektromotoru a rekuperačního brzdění.

Ústrojí EcoDynamics+ bylo navrženo s cílem zvýšit provozní hospodárnost spalovacího motoru cestou hladkého využívání a rekuperace elektrické energie. Točivý moment spalovacího motoru je zde posílen výkonem kompaktní 48V lithium-iont polymerové baterie. Celkovou dobu cestování s vypnutým spalovacím motorem prodlužuje nová jednotka MHSG (Mild-Hybrid Starter-Generator).

Startér-generátor energie MHSG je přes řemen spojen s klikovým hřídelem spalovacího motoru a hladce přepíná mezi režimy ‚elektromotor‘ a ‚generátor energie‘. MHSG při zrychlování v režimu ‚elektromotor‘ slouží jako elektrická posila, která omezuje celkové zatížení spalovacího motoru i jeho emise. Během zpomalování, tedy při brzdění nebo dojíždění k semaforům na volnoběh, se jednotka MHSG přepíná do režimu ‚generátoru energie‘, kdy se přes klikový hřídel zpětně získává energie k dobíjení baterie.

Nová spalovací jednotka Smartstream pro model Rio nahrazuje dřívější jednotku 1,0 litru T-GDi generace Kappa a používá propracovanou technologii plynule proměnné periody ventilů (CVVD) i řadu dalších inovací. Technologie CVVD umožňuje motoru v závislosti na zatížení hladce přepínat mezi různými cykly spalování, a dosahovat tak co nejnižší spotřeby za všech jízdních situací. Smartstream disponuje stejným výkonem jako předchozí řada motorů Kappa – 100 nebo 120 koní – avšak disponuje o 16 % vyšším maximem točivého momentu u provedení 120 k (200 Nm).

Nové hnací ústrojí EcoDynamics+ pro Rio obecně snižuje emise CO2 o 8,1 až 10,7 % (v kombinovaném cyklu podle NEDC) a je k dispozici pro nový motor ve výkonových variantách 100 i 120 koní. Obě 48V hnací ústrojí budou vybavena voličem jízdních režimů Drive Mode Select, jehož prostřednictvím může řidič vybírat mezi režimy Eco, Sport a Normal.

Rio EcoDynamics+ je dále jedním z prvních modelů značky Kia, který bude vybaven novou inteligentní manuální převodovkou Kia (iMT). Elektronický systém ‚clutch-by-wire‘ (spojka bez mechanické vazby) napomáhá snižovat spotřebu paliva i emise CO2 ústrojí MHEV při zachování zažitého způsobu ovládání klasické manuální převodovky.

Spojka ústrojí iMT namísto mechanického spojení funguje čistě na elektronické bázi. Ve hladké spolupráci s jednotkou MHSG vypíná spalovací motor dříve než start-stop systém Kia (Idle Stop & Go), tedy ještě při dojíždění na volnoběh před zastavením vozidla, čímž napomáhá snižovat celkovou spotřebu paliva.
Oficiální údaje o výkonech a spotřebě paliva modernizovaného modelu Rio s mild-hybridními pohonnými jednotkami budou oznámeny v pozdějším termínu ještě před zahájením prodeje.

Nové benzínové jednotky Smartstream
Modernizovaná Kia Rio krom jiného přináší zásadní úpravy stávající řady benzínových motorů ve prospěch co nejnižší spotřeby, nižších emisí CO2 a ještě lepších jízdních schopností. Kromě provedení EcoDynamics+ se pro evropskou modelovou řadu Rio nyní nabízejí benzínové motory Smartstream – nová jednotka 1,0 litru T-GDi o výkonu 100 k, resp. nová verze nepřeplňovaného motoru Kia 1,2 litru s pokrokovou technologií vstřikování ‚Dual Port Injection‘ a výkonem 84 koní.

Konstruktéři Kia rovněž pro Rio modernizovali systém vypínání motoru ‚Idle Stop & Go‘ (ISG) s ohledem na využívání tohoto modelu ve městech celého světa. Nový systém ISG propojený s brzdami vozidla přináší další úsporu paliva vypínáním motoru při sešlápnutí brzdového i spojkového pedálu během zastavování vozu. Motor se spouští při uvolnění obou pedálů, kdy vůz opět zařazuje řidičem navolený převodový stupeň. V minulosti byl uvedený systém propojen pouze se spojkou. Tato malá úprava opět přispěla ke snížení spotřeby paliva i emisí modelu Rio.

Oficiální údaje o výkonech a spotřebě paliva modernizovaného modelu Rio s vylepšenými spalovacími motory budou oznámeny v pozdějším termínu ještě před zahájením prodeje.

Technologie
Rio je vybaveno modernizovaným systémem navigace s dotykovým displejem a jako jeden z prvních modelů Kia v Evropě nabídne modernizovaný systém palubní telematiky Kia UVO Connect ‚Phase II‘, jenž opět vylepšuje funkce konektivity i ovládání vozidla.

Modernizované Rio používá větší 8,0" dotykový displej, který v závislosti na specifikaci vozidla nabízí audio systém nebo satelitní navigaci. Součástí nového systému je i funkce multi-připojení Bluetooth, kdy si uživatelé mohou připojit dvě mobilní zařízení současně – jedno pro telefonování, hands-free a multimédia, resp. druhé pouze pro přehrávání médií. Díky funkci rozdělené obrazovky může uživatel souběžně ovládat nebo sledovat různé vlastnosti vozidla a upravovat si způsob zobrazování prostřednictvím widgetů. Vozidla vybavená novým 8" systémem podporují bezdrátové propojení přes technologie Apple CarPlay i Android Auto, a tak pro mnoho uživatelů odpadá nutnost propojovat chytrý telefon pomocí kabelu.

Design exteriéru
Modernizované Rio zaujme novým provedením přední partie se sportovním charakterem. Úpravy se zaměřily na zjednodušení designu vozu.
I po modernizaci designu byl zachován již ikonický ‚tygří nos‘ masky chladiče, nyní zúžený se soustředěnějším pohledem a sladěný s nižším a širším předním nárazníkem i novými markantními dekory kolem předních mlhových světel. Všechna provedení jsou nyní vybavena novými full-LED světlomety s integrovanými světly pro denní svícení.

Společně s modernizací se objevují i dva nové odstíny karoserie šedá Perennial a modrá Sporty, a tak paleta nyní zahrnuje již devět barev (v závislosti na specifikaci a konkrétním trhu). Pro modernizovaný model se též nabízí nový design 16" litých kol s osmi paprsky.

Design interiéru
V interiéru se Rio chlubí řadou vylepšení co do vzhledu, použitých materiálů i technologií ve prospěch luxusnější atmosféry a vyšší kvality v kabině. Hlavní modernizací je nový širokoúhlý displej, nyní o úhlopříčce 8,0", stejně tak jako jemnější digitální displej 4,2" v přístrojovém štítu.

V závislosti na konkrétním trhu a specifikaci vozidla se pro Rio dále bude nabízet nová zákaznická úprava interiéru v podobě nového modrého paketu. Ten kabině dodává více barevnosti a elegance, vč. barevně sladěných polštářů sedadel, přístrojové desky a loketních opěrek ve dveřích s  kontrastním prošíváním. Pro vozy ve výbavě GT-Line se nabízí černý interiér v jednom tónu s kontrastním bílým lemováním a prošíváním na sedadlech, resp. přístrojovou deskou s imitací uhlíkových vláken pro ještě zajímavější vizuální efekt.

Standardní verze i vozy ve výbavě GT Line nyní disponují výškovým nastavováním sedadel (u spolujezdce na přání) pro optimální polohu sezení předních cestujících.

Bezpečnost
Modernizované Rio používá několik nejmodernějších systémů Kia na podporu řízení (ADAS), jako např. systém autonomního nouzového brzdění (FCA) s rozpoznáváním chodců, vozidel a (nově) cyklistů, aktivní systém pro jízdu v pruzích (LKA), systém sledování únavy řidiče (DAW) a sledování slepého úhlu (BSD).

Kromě toho nyní Rio nabízí několik nových systémů aktivní bezpečnosti ke zvýšení bezpečnosti posádky.

Nové technologie ADAS nyní v závislosti na specifikaci vozidla zahrnují nejnovější verzi systému FCA a mohou obsahovat i asistenta pro zamezení kolizím ve slepém úhlu výhledu (BCA)*, ukazatel rychlostních limitů (ISLW), pokročilý adaptivní tempomat (SCC)* a systém následování v jízdním pruhu (LFA).

A v neposlední řadě je v závislosti na specifikaci vozidla k dispozici i upozorňování na rozjezd vozidla (první inovace tohoto typu v dané třídě) – když řidič zastaví Rio v koloně nebo na semaforech, je následně upozorněn ve chvíli, kdy se vozidlo vpředu rozjede, zatímco on nedával pozor. To napomáhá eliminovat případné trapné situace a ‚upozorňování‘ ze strany jiných řidičů například troubením.

Zahájení prodeje
Modernizovaná Kia Rio se na evropských trzích včetně České republiky začne prodávat ve třetím čtvrtletí roku 2020, včetně jedinečné sedmileté záruky Kia (s omezením na 150 tis. km) již ve standardu.

Poznámka redakce: Pokud vás zajímají auto novinky, zvýhodněné cenové nabídky nových vozů, nová auta za akční ceny anebo zajímavé marketingové kampaně zaměřené na prodej nových automobilů, doporučujeme vám navštívit stránku nová auta v akci. Hledáte ověřená skladová auta s garantovanými parametry? Navštivte stránku skladové vozy ihned k dodání.

Elektrifikovaný pohon pro modernizované Rio Elektrifikovaný pohon pro modernizované Rio Elektrifikovaný pohon pro modernizované Rio Elektrifikovaný pohon pro modernizované Rio Elektrifikovaný pohon pro modernizované Rio Elektrifikovaný pohon pro modernizované Rio

Líbí se Vám tento článek? Podělte se o něj se svými přáteli.