Citroën slaví 30. výročí modelu Xantia, který byl uveden na trh v březnu roku 1993. V letech 1993–2002 bylo v Evropě vyrobeno více než 1 300 000 kusů (v letech 1996 a 1997 se Xantia prodávala také v Číně a do roku 2010 v Íránu) a Xantia se stala legendárním modelem historie značky Citroën.
Xantia, která byla oceňována pro svůj komfort, bezpečnost a radost z jízdy, byla nástupcem modelu BX. Představila technologii Hydractive II, elektronicky řízené hydropneumatické odpružení, které korigovalo náklony a zlepšilo jízdní stabilitu, aniž by to bylo na úkor komfortu. Tato technologie našla své vrcholné vyjádření ve verzi Activa, uvedené na trh v roce 1994, která byla vybavena novým systémem eliminace náklonu SC-CAR, umožňujícím vybírat zatáčky ve vodorovné poloze. Tato přednost modelu Xantia inspirovala Jacquese Séguélu k památné reklamě s atletem Carlem Lewisem. Sdružení L'Aventure Citroën oslavilo toto výročí v sobotu 4. března v muzeu Conservatoire Citroën v Aulnay-sous-Bois za účasti klubu Xantia Activa, který zde vystavil 56 vozů.
Citroën Xantia, který byl světu představen v březnu 1993 na ženevském autosalonu, slaví 30. narozeniny a stává se sběratelským kouskem. Model Xantia, kterého se v letech 1993–2010 vyrobilo 1 326 259 kusů, z toho většina v továrně Rennes-la-Janais, se stal legendárním modelem značky Citroën. Autorem vozu, který se stal nástupcem slavného modelu BX z 80. let, je designér značky Citroën Daniel Abramson, který ho vytvořil na základě návrhu italského design centra Bertone. Dynamický, plynulý a robustní sedan přebral některé linie modelu XM a modelové řadě Citroën přinesl novou siluetu. Citroën Xantia byl díky svému jedinečnému stylu v roce 1993, kdy byl uveden na trh, zvolen nejkrásnějším vozem roku.
Devět let odvahy a inovací pro větší pohodlí
Během devíti let výroby prošla Xantia mnoha změnami. Zpočátku byla k dispozici ve dvou provedeních (SX a VSX) a se třemi různými motory. Luxusnější verze byly vybaveny hydropneumatickým systémem Hydractive II, elektronicky řízeným systémem odpružení, který korigoval náklony karoserie a zlepšoval jízdní stabilitu vozu, aniž by to bylo na úkor komfortu. V roce 1994 byla na trh uvedena verze Activa, která převzala systém Hydractive II a doplnila ho o dva válce, které zabraňovaly náklonu vozidla o více než 0,5°, čímž se počet hydrokoulí ve voze zvýšil na 10. Takto vybavená Xantia mohla projíždět zatáčky ve vodorovné poloze. Pro tuto technologii byly společně s výrobcem Michelin vyvinuty specifické pneumatiky. V roce 1995 přišla na trh Xantia kombi. V roce 1997 se Xantia dočkala modernizace a konečně v roce 1998 se u ní objevil zcela nový dieselový motor 2.0 HDi se systémem common rail.
Absolutní komfort: HYDRACTIVE II
Co se týče technologií, odlišnost modelu Xantia symbolizuje příchod Hydractive II, technologie, která kombinuje sílu hydrauliky s rychlostí elektroniky. Tradiční hydropneumatické odpružení má na každé nápravě další kouli, kterou lze aktivovat pomocí elektromagnetických ventilů v běžném okruhu, s jednou koulí na válec odpružení. To umožňuje definovat dva stavy měkkosti a tlumení odpružení: pružný a sportovní. Senzory pak umožňují řídicí jednotce volit mezi těmito dvěma režimy v závislosti na jízdní situaci. V obou případech tato technologie umožňuje řidiči a cestujícím cestovat ve velkém pohodlí, ale především s větším klidem.
Inspirace pro reklamu
Xantia byla díky svým inovacím a vlastnostem ideálním vozem pro reklamu. Příkladem je slavná reklama s Carlem Lewisem z roku 1995, v níž je sportovec kvůli sázce nucen stát se mnichem. Podle něho bylo nemožné, aby auto projíždělo zatáčky bez naklonění, a Xantia to dokázala. V další reklamě z roku 1999 se objevila pyramida vozů Xantia, která dokazovala její vynikající jízdní stabilitu.
Poznámka redakce: Pokud vás zajímají auto novinky, zvýhodněné cenové nabídky nových vozů, nová auta za akční ceny anebo zajímavé marketingové kampaně zaměřené na prodej nových automobilů, doporučujeme vám navštívit stránku nová auta v akci. Hledáte ověřená skladová auta s garantovanými parametry? Navštivte stránku skladové vozy ihned k dodání.
15.3.2023
Nový head-up displej BMW nese název BMW Panoramic Vision a do výroby se dostane s prvními modely NEUE KLASSE. Potvrdil to Oliver Zipse, předseda představenstva BMW AG, během svého projevu na výroční konferenci 2023.
15.3.2023
Ford oznámil, že na vybraných evropských trzích bude již brzy možné poprvé objednávat legendární americký terénní model Ford Bronco 4x4.